Fritz Todt – inżynier Hitlera to “Mistrzowski Budowniczy, który wznosi kamienny ocean wielkiego miasta, musi wyobrazić sobie swój twór pośród form i stylów preferowanych w dawniejszych czasach”. Tak o gigantomanii napisał w 1943 po śmierci budowniczego Rzeszy, Eduard Schonleben w książce “Fritz Todt: człowiek, budowniczy, narodowy socjalista”
Młodość Fritza Todta
Fritz Todt urodził się w Pforzheim w dzisiejszej Badenii-Wirtembergii w 1891 roku w dość bogatej rodzinie jubilerów, tam skończył szkołę podstawową i średnią, aby w roku 1911 rozpocząć studia na Politechnice Monachijskiej, studia, które przerwała I wojna światowa. Wojnę młody podporucznik rozpoczął jako artylerzysta, aby zakończyć ją w elitarnym oddziale rozpoznawczym cesarskiego lotnictwa. W czasie wojny był 2-krotnie ranny i dwukrotnie odznaczony żelaznym krzyżem I i II klasy.
Po wojnie, w 1920 ukończył studia i rozpoczął karierę w przedsiębiorstwie Sager und Woerner, specjalizując się w nawierzchniach dróg (zapewne stąd jego późniejsze hobby).
Kariera w NSDAP
Do NSDAP wstąpił już w styczniu 1922, zanim to stało się modne, aby w 1931 dosłużyć się stopnia Standartenfuehrera, czyli na nasze pułkownika SS, w Schtz – staffel Oddziałów Ochronnych Heinricha Himmlera. W tym samym roku uzyskał tytuł doktora specjalizując się oczywiście w drogach i nawierzchniach pt “Przyczyny uszkodzeń asfaltu na szosach” (Przydałby się w mojej gminie, gdzie ciągle po zimie biedny wójt musi łatać dziury).
NSDAP w tym czasie prężnie się rozwijała zarówno horyzontalnie jak i wertykalnie, więc dr Fritz Todt został przywódcą Narodowosocjalistycznego Niemieckiego Związku Techników.
30 czerwca 1933 roku Adolf Hitler powierza Todtowi program budowy nowych autostrad w Rzeszy, powołując Agencję ds. Autostrad Rzeszy, a jego czyniąc generalnym inspektorem. Podobno już w 1924 gdy Hitler odsiadywał swój wyrok, interesował się motoryzacją i rozwojem dróg w Niemczech Program miał trwać 6 lat i zlikwidować bezrobocie w Rzeszy, co się niewątpliwie udało. Heinz Guderian w wspomnieniach napisał “ Skorzystaliśmy z dobrodziejstwa autostrad w Rzeszy w marcu 1938 przy wyzwalaniu Wiednia” słowo wyzwalanie dość mocno kojarzy się z dzisiejszą wojną….
Wróćmy do kariery Totha. Todt wywiązał się z powierzonego zadania, a efektem było powstanie do 1938 roku około 3 tysięcy kilometrów autostrad. Kolejnym projektem doktora, był wspomniany już Wał Zachodni mający oddzielić Niemcy od Francji i ułatwić ewentualną obronę. Dokonania Todta przy budowie Wału istotnie wzmocniły jego pozycję.
Ministerstwo Uzbrojenia i Amunicji
Siedemnastego marca 1940 Hitler mianował pierwszego w historii ministra uzbrojenia i amunicji, a zostaje nim słynny budowniczy autostrad standartenfuhrer SS dr. Fritz Todt. Kierował on Głównym Biurem Technicznym, co oznaczało, że odpowiadał on nie tylko za broń i amunicję, odpowiadał także za budowę infrastruktury w Rzeszy i krajach okupowanych.
Niemcy przez całą wojnę borykali się z niedoborem amunicji, więc widzimy jak ważną teką uzyskał Todt wchodząc do rządu. Genialny budowniczy zapoczątkował na lata 1942-44 coś co możemy nazwać samo-odpowiedzialnością przemysłu i władz, co udowodniło rzecz niemożliwą czyli cuda w niemieckiej produkcji zbrojeniowej. Współpraca Goeringa i Totha doprowadziła np. Do zwiększenia mocy produkcyjnych lotnictwa do 3000 samolotów miesięcznie więc nie dziwi fakt bezsprzecznego panowania Niemców na niebie frontu wschodniego.
To dr. Fritz Todt zauważył, że wyposażenie i odzież armii niemieckiej nie jest dostosowana do rosyjskich warunków pogodowych, 29 listopada 1941 Todt miał oświadczyć Hitlerowi, że „pod względem militarnym i ekonomicznym wojna jest przegrana” Biorąc pod uwagę fakt, że jest to starcie w największym kraju Europy z największą lądową armią świata, mimo, że fatalnie dowodzoną na pewno miał rację. Przewaga lotnicza była niewystarczająca. Po dołączeniu się Stanów do wojny sytuacja była już tragiczna więc Todt zamierza dalej zbroić Rzeszę tylko po to, żeby negocjować pokój i zakończenie wojny z pozycji siły. Dlatego też zimą 7 lutego 1942 roku udał się do Kętrzyna, aby osobiście przekazać Fuhrerowi swoje spostrzeżenia, po czym zginął 8 lutego 1942 w katastrofie lotniczej na lotnisku Kętrzyn-Wilamowo obsługującym Wilczy Szaniec, wracając po konferencji z Hitlerem.
Istnieją teorie, że był to spisek części ludzi z otoczenia Hitlera, którzy nie zgadzali się z poglądami Todta. Tak zakończył żywot narodowy socjalista i główny inżynier Hitlera.
Organizacja Todt
Naziści lubili używać w nazwach organizacji nazwisk swoich czołowych przywódców i tak było również z organizacją. Organizacja Todt powstała w 1938 roku, a celem jej była budowa obiektów wojskowych, zwłaszcza infrastrukturalnych. Zatrudniała wszelkiego rodzaju pracowników od inżynierów poprzez, cieśli, operatorów maszyn na prostych murarzach skończywszy. Fritz Todt do końca życia nią zarządzał, po czym przejął ją jego sukcesor Albert Speer, zwany architektem Hitlera.
Kiedy mówi się o nazistowskiej Organizacji Todt przywołujemy wał atlantycki, wilczy szaniec, wysadzoną przez amerykanów Erenthtemple czyli świątynie honoru w Monachium, “Szosy Hitlera” program budowy autostrad który w takim samym stopniu pomógł podbić III Rzeszy ościenne kraje jak i aliantom kilka lat później pokonać III Rzeszę.
Blaine Taylor – Inżynierowie Hitlera, tajna armia; Wydawnictwo RM
Zapraszam na podcast na Youtube w którym opowiem o działalności Organizacji Todt na Podkarpaciu, a także wspominam Young Arts Festival 2021 w Krośnie, gdzie wystąpili Kinga Głyk prezentując materiał z płyty “Feelings” i Leszka Możdżera Holland Baroques prezentując materiał z płyty “Earth Particles”. Poniżej linki do płyt w serwisie Spotify: