Statek S/S Meklemburg powstał w 1903 roku w stoczni Schichaua w Elblągu. Jego główną trasą było połączenie Warnemünde – Gedser, stanowiące pionierską linię promową obsługującą również transport kolejowy. Ta inicjatywa odegrała istotną rolę w rozwoju żeglugi bałtyckiej. W czasie I wojny światowej “Mecklemburg” przekształcono w jednostkę służącą do przewozu żołnierzy i sprzętu wojskowego. Po zakończeniu działań wojennych, statek odegrał kluczową rolę w procesie repatriacji jeńców, co stanowiło istotny element powrotu do normalności w Europie powojennej.
W okresie II wojny światowej SS Meklemburg został wcielony do Kriegsmarine i odegrał istotną rolę w inwazji na Danię w 1940 roku. Jego udział w konflikcie miał strategiczne znaczenie, podkreślając istotną rolę promów w operacjach militarnych.
Po zakończeniu wojny statek został przekazany Związkowi Radzieckiemu, gdzie pełnił funkcję jednostki repatriacyjnej. Ostatecznie, pod nazwą SS Kopernik, służył Polsce jako statek-magazyn do momentu zakończenia eksploatacji i złomowania w 1958 roku.